Tunnusta tegijat!

Kas sul meenub viimasest ajast juhtum, kui tegid midagi väga hästi ning said selle teo eest kiita, kuid järsku astus üks ametivend või –õde su juurde ning väljendas oma rahulolematust? Kumb jäi rohkem meelde, kas teiste tunnustus või ühe inimese negatiivne tagasiside?

Psühholoogid Albert Ellis ja David Burns nimetasid eelmise sajandi keskel sellelaadset mõju kognitiivseks võimenduseks.

Üks selline kognitiivne võimendi on meie aju, mis kaldub üha enam ketrama mõnda tühist negatiivset üksikasja seni, kuni sellest võrsub hiiglaslik koletis.

Teine kognitiivne võimendi kaldub alahindama elu helgemat külge: kui teed midagi hästi, siis endale tundub ikka, et oleks saanud veel paremini. Positiivsuse alahindamise tulemusena tunneme end alahinnatuna.

Hea tujuga toimime tavaliselt märksa paremini ja tõhusamalt. Ainus viis kognitiivse võimenduse vähendamiseks on sellele teadlikult tähelepanu pöörata. Kui saad negatiivset tagasisidet, siis uuri nii teistelt kui ka endalt, mida saad tulevikus teisiti teha ja mida sellest õppida. Kui midagi õppisid, oli ju tegemist kasuliku ja positiivse kogemusega. Samuti teadvusta endale iga positiivse tagasiside kildu: sa väärid kiitust, sest teed häid tegusid.

Igal suhtel on kaks poolt. Kui märkad ise, et keegi on teinud midagi hästi, palun tunnusta teda ja ütle, et sulle meeldib tema tegutsemine või suhtumine.

Ma ei pea silmas ainult inimestevahelisi otsesuhteid. Millal viimati tänasid siiralt mõne hästi toimiva eseme, tarkvara või teenuse valmistajat?

Ma ei räägi ülemaailmsetest korporatsioonidest. Väikesed tootjad ja teenusepakkujad ning tavalised tööinimesed saavad sageli peamiselt negatiivset tagasisidet, mis nende peas võimendub veelgi. Samas väärivad nad kiitust heade asjade eest, mida nad teevad.

Nende tänamine on lihtne. Millist väikse tootja teenuseid, tarkvara või esemeid kasutad? Palun saada talle lühike ja konkreetne tänukiri või – kui julgust jagub – helista talle ja ütle talle, millist kasu oled tema tegevusest saanud. Kui su postiljon toob sulle mõni kord paki ise kätte, täna teda, sest ta teeb oodatust rohkem. Kui müüja aitab sind poes asjatundlike soovitustega, ütle talle, et sul on tema soovitustest abi.

Sellisel moel parandame nii enda enesetunnet kui ka aitame teisi innustuda neist tegevustest, milles nad on meistrid ja mis neile meeldivad.

1 reply
  1. Andres Roosma
    Andres Roosma says:

    Ühel oma koolitusel Soomre Mats palus kõigil koolitujatel teha reality test – helistada mõnele teenusepakkujale kellelt on viimasel ajal saanud head teenindust. Mõned helistasid, mina kah. Ütleme nii, et see restorani juht ei olnud vist iialgi sellist kõnet saanud, aga kindlasti jäi talle see meelde ja ma siiralt usun, et ta tunnustas oma teenindajaid, kes sellest vahetuses tööl olid! 

    Teenusepakkujad/tootjad saavad aga ise üsna palju ära teha selleks, et iseenda kognitiivset võimendit ära petta – küsida ise tagasisidet. Eestis on vähemalt üks selline arvestatav keskkond ka olemas:  https://soovitusindeks.microlink.ee 

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

9 − seven =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.